Według definicji jaką znajdziemy w słowniku języka Polskiego audyt to bez wchodzenia w szczegóły po prostu kontrola, analiza, sprawdzenie.
W przypadku stron internetowych audyt może dotyczyć wielu aspektów w zależności od rodzaju strony i stopnia jej rozbudowania w różne funkcjonalności. Jego celem ma być ujawnienie wszelkich wad czy problemów.
Aby audyt był obiektywny powinna go wykonać osoba wyspecjalizowana nie będąca prawocnikem ale kimś z zewnątrz, dzięki czemu spojrzy na temat świeżym okiem.
Strona internetowa to nie tylko kwestie techniczne, bezpieczeństwa związane z programowaniem ale również SEO, User Experience (UX) czy kwestie prawne itd.
Ostatni punkt sobie odpuścimy bo to nie Nasza działka ale szczegółowo omówimy pozostałe.
Zacznijmy od tego co to w ogóle jest to tajemnicze SEO. Z ang. Search Engine Optimization, to działania, których celem jest zwiększenie widoczności strony internetowej w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania wyszukiwarki, którą na naszym rynku jest głównie Google. Szerzej o temacie pozycjonowania SEO w osobnym wpisie.
Jak już sobie pokrótce wyjaśniliśmy to tajemnicze stwierdzenie wróćmy do audytu.
Audyt SEO polega na szczegółowej analizie parametrów mających wpływ na to jak Twoja strona jest postrzegana przez roboty "pracujące" dla wyszukiwarki.
Nie ma sztywno określonych informacji jakie w ramach takiego audytu powinniśmy otrzymać ale są to m. in.:
Wyczerpujący raporty powinien być wyznacznikiem do następnego etapu prac dotyczących optymalizacji strony - wdrożenia poprawek, które zostały nam wytknięte.
Ze względu na bardzo częste zmiany algorytmów wyszukiwarek autor audytu musi posiadać znajomość aktualnych wytycznych i trendów SEO.
Ponownie aby przejść do klu samego audytu to musimy zacząć od wyjaśnienia sobie kolejnego zagadkowego hasła - UX. Z ang. User Experience czyli doświadczenia użytkownika z np. poruszania się po Naszej stronie, aplikacji czy lokalu - chodzi o to czy jest to łatwe do zrozumienia jaki przycisk/procec gdzie prowadzi.
Łatwiej może będzie to zrozumieć patrząc na ten błachy, wyrwany trochę z konktestu mem poniżej pokazujący ułożony chodnik według jakiś założeń nie popartych badaniami oraz UX czyli to co zweryfikowało życie.
Ogólnie chodzi o to czy poruszanie się po stronie jest zrozumiałe - kliknięcie danego przycisku generuje oczekiwaną przez Ciebie akcję. Jest kilka oczywistych oczywistości jak np. kliknięcie przycisku kontakt, które powinno ukazać dane kontaktowe (chociaż życie pokazuje, że różnie to bywa) ale ogólnie UX nie powinien być robiony na oko lub tym co "ja prezes swojej firmy" uważam ale potwierdzony testami A B - rezultaty napewno nie jednego pewnego siebie mogą zadziwić.
Przy małych stronach wizytówkach przeprowadzanie takiego audytu jest raczej bardzo mało popularne ale im większa strona nie mówiąc już o sklepie internetowym tym bardziej powinniśmy mieć go na uwadze.
Takim szybkim przykładem z Twojej strony internetowej może być to co się zadzieje po kliknięciu w logo firmy - może jeszcze nie dla wszystkich ale dla zdecydowanej większości oczywiste jest to, że zostaniemy przekierowani na stronę główną ale zdążają się przypadki umieszczania w menu dodatkowej pozycji "strona główna".
Audyt typowo informatyczny i dotyczący głównie stron zbudowanych w oparciu o systemy zarządzania treścią CMS jakim jest np. Wordpress.
Podczas takiej "kontroli" sprawdzone powinny być kwestie takie jak bezpieczeństwo i wydajność. Pomyślisz sobie - i tym tylko tyle? Tylko tyle i aż tyle bo to właśnie zaniedbane systemy CMS generują największe problemy - włamania, spam, wirusy, przerwy w działaniu strony itd.
Nie jest to coś czego niezwłocznie potrzebujesz, ale napewno jest to coś co powinieneś rozważyć w zależności na jakim etapie jesteś. My tworząc nowe strony internetowe lub aktualizując już działające, zawsze zaraz po zakończeniu prac zalecamy Audyt SEO. Potem już nie musimy zalecać wdrożenia zmian i poprawek z niego wynikających bo osoba, która go zobaczy sama niezwłocznie się do Nas zgłasza w tej sprawie.