Cześć, dzień dobry! 👋🏼 Strona jest jeszcze w budowie dlatego też ⚠️ może nie wszystko działać poprawnie 🤯
Blog

Jakie jest znaczenie kolorów?

W tym wpisie zajrzymy trochę w głąb naszej głowy i sprawdzimy co mają ze sobą wspólnego psychologia i kolory? Omówimy też kilka podstawowych barw.

Kolor jest jedną z wielu rzeczy, która oddziałuje na nasz mózg podświadomie. Dzięki wykorzystaniu odpowiedniej kombinacji barw możemy wywołać u innego człowieka konkretne, zamierzone reakcje szybciej i w łatwiejszy sposób.

Pewnie sobie pomyślisz - taaa jasne, głupoty gada.

Zróbmy więc mały test! Wykorzystamy do tego coś prostego wyjętego z życia codziennego czyli sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic. Widząc czerwony, żółty lub pomarańczowy (tu jasności nigdy nie było bo chodzi najpewniej o mieszankę obu barw) i zielony pewnie myślisz następująco:

  • circle
    Czerwone - stój
  • circle
    Pomarańczowe - uważaj
  • circle
    Zielone - jedź

Dość oczywiste, prawda? A teraz przełóżmy to na przyciski umieszczone na stronie internetowej. Wszystkie 3 mają ten sam napis więc teoretycznie kierują w jedno miejsc. Tylko pomyślmy na co zwrócisz uwagę najpierw - tekst czy kolor? Do tego dołóżmy jeszcze jeden element pod postacią jakiejś presji - czasu, zmęczenia lub inny przez, który będziesz działał trochę z automatu.

Widzisz analogię do sygnalizacji świetlnej? Wyboru możesz dokonać podświadomie nie zbaczając na napisy na nich umieszczone. Poniekąd można uznać, że barw można użyć do manipulowania konsumentami. Ale spokojnie barwa nie jest jedyna nie dajmy się zwariować.

No dobra to jak już sobie co nie co wyjaśniliśmy to przejdźmy do omówienia znaczenia poszczególnych barw.

Znaczenie koloru
czer­wonego

Jest to kolor bardzo żywy, działający na wyobraźnię, krzyczący tu jestem! Czerwony uży­wany jest do sty­mu­lowa­nia, pobudzenia, zmuszający do pod­ję­cia szy­bkiej decyzji.

Kojarzysz pewnie takie powiedzenie - czerwony to szybszy? To żartobliwe powiedzenie jako pierwsze przychodzi mi na myśl o tym kolorze. Wzięło się ono nie bez powodu bo pomyślmy chociażby o Ferrari. Zapewne większości z nas właśnie z czerwonym będą się kojarzyły szybkie, odważne (a co za tym idzie niebezpieczne) samochody.

Czerwony to też miłość, namiętność, erotyka czyli poniekąd też coś niebezpiecznego. Kobieta w czerwonej sukience, z czerwonymi ustami nie przejdzie niezauważona.

W działaniach marketingowych kolor czer­wony jest ide­alną barwą dla promocji i okazji ponieważ wybija się krzycząc „spójrz na mnie!”
Widziałeś promocję oznaczoną innym kolorem? Owszem zdarzają się takie ale czy przykuwają uwagę tak samo skutecznie?

Marki identyfikujące się kolorem czerwonym to między innymi:

Ostrzeżenie, Szybkość, Miłość, Promocja

W działaniach marketingowych kolor czer­wony jest ide­alną barwą dla promocji i okazji ponieważ wybija się krzycząc spójrz na mnie!
Widziałeś promocję oznaczoną innym kolorem? Owszem zdarzają się takie ale czy przykuwają tak uwagę tak samo skutecznie?

Marki identyfikujące się kolorem czerwonym to między innymi:

Znaczenie koloru
pomarańczowego

Nazwę swą zawdzięcza (jak się pewnie każdy domyśla) owocowi o dokładnie takiej samej nazwie. Powstaje z połączenia koloru czerwonego i żółtego.

Podobnie jest też z jego znaczeniem, które łączy w sobie energię i agresję czerwonego oraz spokój i lekkość żółtego. W rezultacie mamy kolor kojarzący się bardzo pozytywnie, będącym pełnym energii czerwonego ale też nie przytłaczającym ze względu na lekkość żółtego.

Energia, Witalność, Kreatywność, Zdrowie

Dzięki swojej witalności uznawany jest za kolor młodzieży. Pomarańczowy kojarzy się z owocami więc też i zdrowiem witamin, które w sobie mają. Wykorzystywany jest więc bardzo chętnie w branżach zdrowotnych (nie mylić z medycznymi gdzie pojawia się niebieski) na opakowaniach witamin czy zdrowej żywności.

Barwa pomarańczowa jest bardzo chętnie łączona z granatowym.

Marki identyfikujące się kolorem pomarańczowym to między innymi:

Znaczenie koloru
żółtego

Kolor większości kojarzący się z latem i wakacjami a to przez nierozłączny z nimi element jakim jest słońce i piasek. Trudno więc się dziwić, że żółty jest łączony z wypoczynkiem i towarzyszącej mu radości.

Kobieta siedząca na plaży rysunek w kolorze czarnym z akcentami żółtego

Kolor zwracający na siebie uwagę ale przez swoją lekkość nie przytłaczający, dlatego bardzo często wykorzystywany jest do ostrzeżeń - znaki, koszulki odblaskowe itd. Ostrzega przed niebezpieczeństwem ale nie każe się siebie bać. Dlatego też bardzo chętnie jest wykorzystywany w branżach budowlanych. W takim właśnie kolorze zazwyczaj są kaski robotników, koparki, spychacze czy inne wywrotki itd.

Lato, Słońce, Wakacje, Wypoczynek, Ostrzeżenie

Jest to kolor chyba najbardziej uniwersalny pod względem łączenia barw ale też psychologicznym. Barwa żółta jest bardzo chętnie łączona z czarnym, szarością oraz niebieskim.

Marki identyfikujące się kolorem żółtym to między innymi:

Znaczenie koloru
zielonego

Trawa, drzewa, kwiaty - zieleń to po prostu natura. Zielony uspokaja, nastraja pozytywnie i wprowadza szczęście.

Często wykorzystywany przez firmy “mało ekologiczne” do ocieplania swojego wizerunku dając do zrozumienia, że co złego to nie oni. Firmy te, zawzyczaj mają dużo pieniędzy a zielony to kolor kojarzący się z dolarami $$$. W związku z tym bardzo chętnie wykorzystuje go branża finansowa/bankowa.

Natura, Ekologia, Spokój, Sukces

Jak pewnie zdążyliście zauważyć jest to kolor, z którym utożsamiamy się my Mało Kreatywni. Ale pomyślmy dlaczego. Zielony nastraja pozytywnie i uspokaja, ale równocześnie sprawia, że czujemy się szczęśliwsi. Zielony komunikat oznacza pozytywne zakończone działania, a co za tym idzie SUKCES!

I to jest słowo klucz. Sukces w zielonym wydaniu to muszą być Mało Kreatywni.

Barwa zielona jest bardzo chętnie łączona z niebieskim i żółtym ale też białym.

Marki identyfikujące się kolorem zielonym to między innymi:

Znaczenie koloru
niebieskiego

Niebieski jest bezpośrednio powiązany z niebem - barwą, która na nim występuje i nazwą, którą właśnie jemu zawdzięcza.

Bardzo dobrze łączy się z żółtym. W tym połączeniu kojarzą się z wakacjami na plaży - niebieski woda (do której idziemy się schłodzić o czym dalej), żółty piasek i słońce. Przez to sprawdza się w branżach wyjazdów wakacyjnych.

Niebieski jest kolorem wyjątkowo zimnym - kojarzący się z wodą pod każdą postacią - deszcz, śnieg czy lód. Tak więc sprawdzi się zarówno przy sportach zimowych jak i latem wnosząc orzeźwienie i ochłodzenie w upalne dni.

Jaśniejsze odcienie kojarzą się z dobrem, czystością, spokojem, zdrowiem i religią... ale też przyjaźnią i informacją o czym świetnie wiedzą twórcy zarówno facebooka jak i twittera. Natomiast ciemniejsze odcienie to już domena biznesowa, bardziej poważna.

Zimno, Czystość, Medycyna

Oczywiście nie możemy zapomnieć, że jest to również kolor powszechnie wykorzystywany w branży medycznej.

Niebieski to najpopularniejsza barwa o czym świadczy między innymi ilość firmy, która zdecydowała się na jego użycie z całego przekroju gospodarki. Poniższa lista logotypów mogłaby być spokojnie 5 razy dłuższa a i tak nie mielibyśmy problemu z jej zapełnieniem. Świadczy to o uniwersalności oraz raczej braku złych skojarzeń z tym kolorem.

Marki identyfikujące się kolorem niebieskim to między innymi:

Znaczenie koloru
czarnego

Kolor teoretycznie kojarzący się negatywnie, nostalgicznie. Pechowo przez kota przechodzącego drogę czy smutno i dramatycznie w postaci żałoby. Ale czy taki diabeł straszny jak go malują?

Czarny to symbol mroku strachu a w połączeniu z czerwienią krwi często budzący przerażenie.

Mimo wszystko czarny towarzyszy nam raczej częściej jako kolor neutralny. Wszystkie książki, gazety czy inne czasopisma a nawet strony internetowe posiadają w znacznej większości tekst właśnie w tym kolorze.

Czerń to przede wszystkim elegancja, powaga i luksus. Kolor ponadczasowy reprezentujący klasę i szyk. Obecnie garnitury są w całej maści kolorów ale czarny to klasyka, która zawsze będzie na miejscu. To samo jest w kwestii sukienki, co innego jak nie mała czarna.

Strach, Elegancja, Powaga, Luksus

Barwa czarna świetnie się łączy z bardzo żywymi kolorami akcentującymi takimi jak żółty czy wspominany już czerwony.

Marki identyfikujące się kolorem czarnym to między innymi:

Powyżej opisaliśmy znaczenia 6 podstawowych kolorów. Trzeba jednak pamiętać, że każdy kolor ma swoje jaśniejsze i ciemniejsze odcienie. Wchodzące bardziej lub mniej w inne mieszane kolory. To też ma bardzo duże znaczenie, inaczej przecież odbierzemy jasny, pastelowy niebieskie a inaczej ciemny granat. To samo będzie w przypadku jasnego, letniego żółtego porównując bo do wchodzącego w ostrzegawczą pomarańcz.

A czy wy tworząc identyfikację firmy lub materiały marketingowe bierzecie pod uwagę te znaczenia? Pewnie robiliście to nawet za bardzo niewiedząc o takich znaczeniach ale mimo wszystko działaliście podświadomie na podstawie wszystkiego tego co Nas otacza.